Myyrmäen bussiterminaali uudistuu + lisää skeittipaikkoja Vantaalle

Kirjoituksia

Myyrmäen aseman bussiterminaali uudistuu Jokeri2-linjan mukana

Myyrmäen bussiterminaali kokee seuraavan kahden vuoden aikana tuntuvia muutoksia kun Jönsaksentien varteen rakennetaan uusia pysäkkejä ja nykyistä bussiterminaalia uudistetaan. Keskustelua herättää erityisesti taksitolpan paikka, joka ei nykyiselläänkin tiukkaan bussiterminaaliin enää liikennemäärien kasvaessa mahdu.

Vantaan kaupungin kuntatekniikan ja joukkoliikenteen jaosto linjasi tiistaina 8.2. että etusijalle menee joukkoliikenteen toimivuus ja erityisesti kevyen liikenteen väylien turvaaminen, mutta että taksiasemallekin on suunnitelmissa paikka yhtä lähellä Myyrmannin pääovea kuin aikaisemminkin.

Uusia skeittipaikkoja Vantaalle ja parcouria Tikkurilaan

Vantaan kaupungin Skeittityöryhmän selvitys on valmistunut ja nyt on vantaalaisille lapsille ja nuorille tiedossa kunnollinen skeittipaikkaverkosto. Uusia suuniteltuja skeittipuistoja ovat Korso-Koivukylän Matarinmäen skeittipuisto (v. 2012 – 2013),  jota myöhemmin tulee korvaamaan Elmon perhepuiston skeittipuisto, Hakunilan urheilupuiston skeittipuisto (v. 2013 – 2014), Aviapoliksen Kartanonkosken urheilupuiston skeittipuisto (v.2015 – 2016)  ja myöhemmin Marja-Vantaan urheilupuiston skeittipuisto.

Lisäksi kaksi uutta puistoskeittipaikkaa on tarkoitus toteuttaa Kivistöön ja Pohjois-Jokivarteen. Puistoskeittipaikat ovat skeittipuistoverkostoa täydentäviä pienimuotoisempia skeittipaikkoja, jotka sijoittuvat viheralueille toimintapuistoihin.

Uuden skeittiverkoston myötä valtaosasta vantaalaisista asuinalueista tulee olemaan pienen kävely- tai pyöräilymatkan päässä skeittipaikasta.

Uutuutena Tikkurilan ydinkeskustaan suunnitellusta ulkoliikuntapaikasta tulee parcour-puisto. Parcour on Suomen Parcour ry:n kotisivujen mukaan” laji jossa pyritään innovatiiviseen ja katkeamattomaan sulavaan liikkeeseen meidän jokapäiväisessä ympäristössämme. Hypitään siis kirjaimellisesti seinille. Kaupungin kaiteita ja muureja ei nähdä rajoitteina liikkeelle vaan pikemminkin mahdollisuuksina. Harjoitusratana, tai pikemminkin leikkikenttänä, toimii koko kaupunki.”

Päivi Laakso

Kirjoittaja on Etelä-Vantaan Sosialidemokraattien johtokunnan jäsen ja toimii jäsenenä kuntatekniikan ja joukkoliikenneasiain jaostossa ja varajäsenenä kaupunkisuunnittelulautakunnassa. Hänelle voi lähettää palautetta kuntatekniikan ja joukkoliikenteen asioista osoitteeseen paivi.m.laakso (at) gmail.com (huom! (at) = @)