Länsi-Vantaan Sosialidemokraatien mielipide asemakaavamuutos NRO 00243 Myyrmäen paloasema

Ajankohtaista,Etusivu

Länsi-Vantaan Sosialidemokraatit ry on tutustunut asemakaavan muutokseen nro 002493 koskien Myyrmäen paloasemaa. Lausumme mielipiteenämme seuraavaa:

Yleistä

Länsi-Vantaan Sosialidemokraatit ry:n mielestä Myyrmäki tarvitsee paloaseman, tarve on aivan kiistaton.

Mielestämme kuitenkin seuraavia huomioita tulisi tarkastella vielä tarkemmin:

Sijainti

Esitetty alue on liian pieni toimivalle ratkaisulle. Tontti leikkautuu ikävästi Kivikaudenpuiston rinteeseen. Uuden jalankulkutien alta joudutaan kaatamaan vanhaa puustoa. Ajoneuvotallit rajoittuvat suoraan jalankulku- ja polkupyörätiehen.

Mielestämme tulee selvittää uusia sijaintivaihtoehtoja. Urheilupuistossa Hesburgerin läheltä (tai sen paikalta, paikka 1) löytyy toimiva ratkaisu, jonka liikenne liittyy Raappavuorentiehen urheilupuiston ajoyhteyden kautta Vaskivuorentien kohdalla.

• Myyrmäen Energia Areenan päädyn kohdalta saattaa myös löytyä tarvittava tila (paikka 8).
  • Ajopuunpuistossa Nesteen kylmäaseman vieressä on hyvää tilaa toimivalle ratkaisulle. Se voi liittyä Rajatorpantiehen esim. urheilupuiston liittymää vastapäätä tai huoltoaseman kautta (paikka 7).

Turvallisuus

Raappavuorentielle muodostuu yli 50 m pitkä liittymäalue. Hälytysajoneuvot peruuttelevat Raappavuorentiellä ja sen kevyen liikenteen väylällä. Järjestelyt aiheuttavat pahoja turvallisuusriskejä sekä kevyelle että ajoneuvoliikenteelle.

Liikenne

Raappavuorentie on yleiskaavan mukainen pääkatuyhteys ja ainoa sellainen Myyrmäen eteläosasta Vihdintien suuntaan (yk 2020), kun Rajatorpantien luonnetta Myyrmannin kohdalla ollaan muuttamassa suunnitellut ratkaisut tuottavat suurta haittaa Raappavuorentien liikenteelle ja estävät esim. mahdollisesti tarvittavat kaistajärjestelyt.

Liikennevaloihin tulee järjestää paloasemalta vaikutusmahdollisuus varsinkin, jos asema sijoitetaan urheilupuistoon Hesburgerin lähelle tai paikalle.

Asukkaat

Lähellä oleva asuvat ovat ilmaisseet huolensa liittyen meteliin, joita hälytysajonneuvot saattavat aiheuttaa.

Kaava kaupungin sivuilla: Vantaan kaupunki – Myyrmäen paloasema (nro 002493)

Lisätietoja, yhteyshenkilömme Jyrki Huovinen, jyrki.huovinen(at) kolumbus.fi.

Myyrmäki 29.9.2021

LÄNSI-VANTAAN SOSIALIDEMOKRAATIT RY